Het dagelijks leventje - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lisan Jansen Lorkeers - WaarBenJij.nu Het dagelijks leventje - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lisan Jansen Lorkeers - WaarBenJij.nu

Het dagelijks leventje

Blijf op de hoogte en volg Lisan

10 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Pretoria

Mijn backpack ligt in een hoek van mijn kamer te rusten; de Lonely Planet is keurig opgeborgen in mijn kleine boekenkastje. De tijd van het maken van leuke reisjes is voorlopig even voorbij. Er wordt van mij verwacht dat ik colleges volg aan de Universiteit van Pretoria, keurig mijn huiswerk maak en mij misschien zelfs al een beetje voorbereid op de tentamens die er binnenkort aan zullen komen. Dit is even andere koek. Vier dagen per week wandel ik naar de universiteit om daar colleges bij te wonen van Cultural History, Religion, Anthropology en Afrikaans. Zeer interessante vakken, met name omdat ze allemaal gericht zijn op Afrika. Een college duurt 50 minuten. Met Afrikaanse medestudenten zit je in de nog echt ouderwetse schoolbanken te luisteren naar de docent, die vaak opvallend subjectief is. Regelmatig ontstaan er verhitte discussies, die in de meeste gevallen voortborduren op het post-apartheidstijdperk. Levendig, dat is het zeker. Vrijdag, zaterdag en zondag heb ik weekend. Vaak wordt er een borreltje gedaan op de ‘square’ (het studentenplein met diverse barretjes en uitgaansgelegenheden), zijn we aan het braaien of probeer ik mijn conditie bij te houden in het plaatselijke openluchtzwembad. Wanneer de tijd en studie het toestaan wordt er een weekendje weg gepland. Afgelopen weekend ben ik bijvoorbeeld met mijn huisgenootje Daphne naar Soweto gegaan, een township bij Johannesburg. Hier hebben we als echte Hollanders een fietstour gedaan, een hapje gegeten naast het huis van Desmond Tutu en Nelson Mandela, en heb ik met lichtelijke hartkloppingen gebungeejumped van de Orlando Towers. Kortom, jullie hoeven je geen zorgen te maken; het dagelijks leventje in Zuid-Afrika bevalt mij prima. En voordat ik het vergeet: ik vind het erg leuk om alle reacties te lezen, dank jullie wel!

  • 11 Maart 2013 - 18:51

    Harry En Marleen:

    Hey Lisan,
    Dat klinkt allemaal weer erg leuk!
    Je hebt groot gelijk dat je de leuke dingen niet
    vergeet, want een half jaar is zó om!!!
    Succes met je colleges en veel plezier.
    Liefs uit Hengelo.


  • 23 Maart 2013 - 16:11

    Els Kemperink:

    Erg mooie foto's gezien. Echt Zuid-Afrika zo ik het ken. In 2008 was ik met Jan in J'burg en omgeving. Ik hoop er nog weer eens te komen net als De Kaap, dat blijft voor mij het mooiste gebied.
    Ta-ta lekker blij!!
    Lieve groet,
    Els

  • 29 Maart 2013 - 21:39

    Henriëtte:

    Hoi Lisan, leuke verhalen. Je haalt eruit wat er in zit. Geen verhalen meer Na 10 maart.... Druk met de studie? Veel succes en geniet. Liefs uit Haarle

  • 03 April 2013 - 19:01

    Theo En Nolda:

    En dan ga je reageren, druk op plaatsen en kom je er achter dat je reageert op een oud verslag van jou. En die had ik al lang een keer gelezen. Echter, ook bovenstaande is van jouw kant ook niet meer de nieuwste versie als ik dat bekijk. Waarschijnlijk heb je al de uitslag van de eerste tentamens.
    Hopelijk zijn die naar tevredenheid.
    Geniet meid van de tijd die je daar nog gaat spenderen. Ook van het lekkere, mooie en warme weer.
    Het is hier nog steeds bar koud brrrr!

    Liefs uut Hoarle.
    Ajuu en good goan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Lisan

Actief sinds 08 Jan. 2013
Verslag gelezen: 663
Totaal aantal bezoekers 11526

Voorgaande reizen:

20 Januari 2013 - 20 Juli 2013

Zuid-Afrika

Landen bezocht: