Take a walk on the Wild Side - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lisan Jansen Lorkeers - WaarBenJij.nu Take a walk on the Wild Side - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lisan Jansen Lorkeers - WaarBenJij.nu

Take a walk on the Wild Side

Blijf op de hoogte en volg Lisan

07 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Pretoria

Met een voldaan gevoel zit ik weer op mijn studentenkamertje, een hoop goede herinneringen verder. Mijn laptop maar weer eens opengeslagen (hier op internet gaan is overigens alles behalve een leuke klus, dat snelle Nederlandse internet kennen ze hier namelijk niet), erg leuk om jullie berichtjes en reacties allemaal te lezen! Ik ben net terug van een vermoeiende maar zeer mooie reis richting de Wild Coast van Zuid-Afrika. Een kleine twee weken geleden begon de trip, in Durban om precies te zijn. Een Zuid-Afrikaanse bus reed ons erheen, een tocht van ongeveer tien uur. Twee dagen zouden we hier spenderen, precies lang genoeg om de hoogtepunten van Durban te kunnen zien bleek achteraf. Een verfrissende duik in de Indische Oceaan deed mij goed, evenals het verkennen van het centrum inclusief musea en diverse straatmarkten en een diner bij een zeer pittig maar overheerlijk Indiaas restaurant (Durban kent een relatief groot aantal Indiase inwoners). Durban kon worden afgestreept van het lijstje, Coffee Bay zou de volgende bestemming worden. Coffee Bay is een klein plaatsje (1,5u per shuttle verwijderd van de bewoonde wereld) met uitgestrekte stranden en een zeer blauwe zee. De nachten brachten we hier door in een hippie-achtig hostel. De dagen vulden we met wat poedelen in zee en de natuur verkennen. Je kon er ook surfen, maar dat balanceren op een smalle plank is helaas niet voor mij weggelegd. 's Avonds genoten we van Zuid-Afrikaanse maaltijden inclusief verfrissende Zuid-Afrikaanse biertjes. Met wat goede gesprekken vlogen deze avonden snel voorbij. Tijd om met onze overvolle rugzakken naar de volgende bestemming te vertrekken: Bulungula. De intentie was er in ieder geval, maar daar daadwerkelijk terechtkomen is stap twee. In reisgidsen staat meerdere malen beschreven dat de laatste 30 kilometers vrijwel ongaanbaar zijn, nou dan weet ik wel hoe laat het is. Met z'n allen zij aan zij in een kleine laadbak van een of andere oude truck vertrokken we richting het kleine paradijs in the middle of nowhere. Een omgekeerde maag en wat blauwe plekken verder besefte ik dat het deze tocht ongetwijfeld waard was. Wat een omgeving; we sliepen in typische ronde Xhosa-hutjes met uitzicht op zee. Veel luxe kenden ze er niet. Zo was er vrijwel geen elektriciteit. Dit zorgde ervoor dat de gehele omgeving 's avonds pikdonker was, waardoor je een sterrenhemel kon zien zo mooi als in de Leeuwenkoning. Het toilet bestond uit twee gaten en kon niet doorgespoeld worden (een schepje zand eroverheen was voor hen voldoende). Wilde je een warme douche, dan moest je hier even wat tijd voor uittrekken: stop wat wc-papier in een holte van een horizontale stalen pijp, giet hier vervolgens flink wat olie overheen en steek dit alles met een aansteker aan. Even wachten tot de warmte zich naar boven had verspreid en je warme douche was klaar. Heerlijk, deze simpelheid. Overdag hebben we mee gelopen met een inwoonster van Bulungula: met klei op ons gezicht (bescherming tegen de zon) op zoek naar water en takken om vervolgens een welverdiende maaltijd te kunnen creëren. 's Middags paardgereden op het strand en door de bergen (eindelijk kwam mijn kleine meisjes-droom uit), en gedurende de avond gezellig samen tafelen en genieten van de stilte om je heen. De tijd vloog: onze laatste dagen waren alweer aangebroken. De reis zou eindigen in East London, een belangrijke industriestad in de Oost-Kaapprovincie. Om eerlijk te zijn niet mijn hoogtepunt van deze reis: de mensen waren er nogal schreeuwerig en er was een sterk Britse invloed te zien. Echter, met een museum en een kunstgalerie op het programma hebben we deze laatste dag goed besteed. Aan het eind van de middag vertrokken we weer naar Pretoria, ons thuis voor de komende zes maanden. Gedurende deze terugreis herinnerde ik mij plots weer waarom ik het vliegtuig prefereer boven een Afrikaanse bustocht van bijna 17 uur. Maar, klagen mag ik zeker niet. Goed en wel staken we 's ochtends de sleutel weer in onze voordeur... Home sweet home.

  • 07 Februari 2013 - 19:30

    Lucas:

    Woww klinkt goed Lis!!! Van het studeren komt dus nog niet zo veel terecht? :p
    Groot gelijkk hoor!
    Kus Luuk

  • 10 Februari 2013 - 22:23

    Harry En Marleen:

    Hoi Lisan,
    Nou, je hebt al aardig wat beleefd, zeg! En direct ook al zo'n mooie reis gemaakt.
    Ook die mooie foto's erbij, prachtig. Dan heb vast al een aardige eerst indruk van Afrika.
    De komende maanden zul je vast nog veel meer zien en meemaken.

    En dan vanaf morgen begint het "serieuze" werk. We hopen, dat het naar je zin is en dat je veel nieuwe fijne contacten maakt.
    Succes, Lisan, en we kijken uit naar je volgende blogverhaal!

    Liefs uit Twente.

  • 12 Februari 2013 - 12:35

    Els Kemperink:

    Hoi Lisan,

    Nou ik lees het wel, je hebt het goed naar je zin!
    Geniet van het mooie Zuid-Afrika! Ik krijg er weer heimwee naar als ik die natuur etc. zie op jouw mooie foto's!
    En........veel succes met je studie waarvan de lessen gestart zijn.
    Liefs,
    Els

  • 12 Februari 2013 - 22:04

    Nathalie Kemperink:

    Hoi Lisan,

    Leuk, via mam kreeg ik deze site. Ik ga je volgen hoor! Zo te zien, eh lezen, vermaak je je wel daar in het prachtige Zuid-Afrika! Ik heb er ook goede herinneringen liggen! Geniet ervan en ik lees graag jouw verslagen.

    Heel veel liefs vanuit koud Enschede,
    Je nicht Nathalie Kemperink

  • 18 Februari 2013 - 20:49

    Ans En Teun:

    Hoi lisan.
    Wat een mooie foto's.
    Veel plezier.
    Groetjes Ans en Teun.

  • 22 Februari 2013 - 15:40

    Theo En Rita:

    Hallo Lisan,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Het is weer eens wat anders om deze dag te vieren in het warme en zonnige (?) Z.Afrika. Heel veel plezier gewenst.
    Liefs van Theo en Rita

  • 22 Februari 2013 - 20:22

    Renate:

    Hoy Lisan,

    van harte proficiat met je verjaardag. een dag die toch anders is als andere verjaardagen.
    ik volg je reisverslag en weet dat je veel meemaakt en geniet. hou dat nog maar een poosje vol.
    veel succes met alles en maak er wat van.

    groeten van renate

  • 26 Februari 2013 - 22:00

    Janny En Harm Stevens:

    Hallo Lisan.
    Nog gefeliciteerd met je verjaardag. Ik belde net met je moeder, zodoende hoorde ik het van je verjaardag. ook heb ik je verslagen gelezen, mooi hoor, dan maak je zo heel wat mee.
    Het belangrijkste is, dat je het naar je zin hebt.Wij wensen jou heel veel succes daar.
    Ik blijf de verslagen wel lezen hoe het met je gaat.
    Groeten van Harm en Janny Stevens.

  • 09 Maart 2013 - 15:07

    Theo En Nolda:

    Hoi Lisan,

    Wat gaat de tijd snel. Zo zie ik je nog vertrekken uit Enschede en zo is het al weer 9 maart.
    Dat half jaartje in Zuid Africa is zo weer voorbij. Geniet er van meid.
    Als wij de foto's bekijken dan is het daar wel schitterend, net zoals je beschrijft.
    En vergeet niet wat het eigenlijke doel is van deze reis.

    Veel liefs,
    Theo en Nolda

  • 28 Maart 2013 - 14:09

    Rinus En Ria:

    Hallo Lisan,

    We hebben je reisverslagen gelezen en merken dat je het hartstikke naar je zin hebt.
    Al veel gezien en nu aan de studie.
    Maar ook lekker genieten, want voor je het weet ben je weer thuis.
    Lisan we blijven je volgen.

    Liefs,
    Rinus en Ria uit het winterse Hellendoorn




  • 03 April 2013 - 18:53

    Theo En Nolda:

    Hoi Lisanne,

    Nu er toch maar tegen aan met de studie. Lijkt mij erg interessant om dit mee te maken.
    Maar ja, in mijn situatie ga je dat natuurlijk niet meer ondernemen.
    Hopelijk gaan de tentamens naar tevredenheid. Maak er in ieder geval een onvergetelijke half jaar van.
    Wij denken aan jou!

    Lieve groeten van ons,
    theo en nolda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Lisan

Actief sinds 08 Jan. 2013
Verslag gelezen: 643
Totaal aantal bezoekers 11523

Voorgaande reizen:

20 Januari 2013 - 20 Juli 2013

Zuid-Afrika

Landen bezocht: